5. Európsky hospodársky kongres

14.05.2013 Bratislava

Bratislava (13.5.2013) -Minister hospodárstva SR Tomáš Malatinský sa dnes v poľských Katoviciach zúčastnil na 5. Európskom hospodárskom kongrese (13.-15. 5. 2013). Ten predstavuje široko otvorené fórum, na ktorom každoročne dochádza ku konfrontácii pohľadov najdôležitejších európskych politikov s názormi tých, ktorí investujú, vyrábajú, podnikajú na trhu práce a vytvárajú nové hodnoty vo vede, hospodárstve a v sociálnej oblasti. Je to najväčšiu udalosť svojho druhu v Strednej Európe.

Okrem ministra hospodárstva SR T. Malatinského, kongres otvorili aj poľský minister hospodárstva Janusz Piechociński, minister priemyslu a obchodu ČR Martin Kuba, minister národného hospodárstva MR Mihaly Varga a rumunský minister hospodárstva Varujan Vosganian. Ministri sa zhodli v tom, že v súčasnosti, keď sa celá Európa borí s finančnou a hospodárskou krízou je nevyhnutné, aby hospodárske politiky jednotlivých členských krajín EÚ boli orientované na oživenie ekonomického rastu a podporu zamestnanosti. „Jedným z takýchto trendov je aj rozvoj podnikov formou inovačných aktivít. Najväčšou výzvou v oblasti inovácii, pred ktorou Slovensko i celá EÚ stojí, je slabá orientácia na využitie výsledkov výskumu a vývoja a ich následné pretvorenie do nových ekonomických a spoločenských hodnôt. Napriek tomu, že v súčasnosti je nevyhnutné šetriť verejné financie, nie je vhodné, aby sa šetrilo na výdavkoch pre výskum a inovácie“, povedal na úvod minister T. Malatinský.. Veda, výskum a inovácie patria, podľa neho, k rozhodujúcim predpokladom ďalšieho rozvoja a rastu. Pomocou inovácií môžu podniky neustále napredovať a udržovať si svoje postavenie v rámci trhu, pričom konečnému spotrebiteľovi prinášajú vyššiu pridanú hodnotu. „Ďalším výrazným trendom a v budúcnosti aj nutnosťou pre všetky krajiny EÚ, vrátane Slovenska, je odstraňovanie prekážok, ktoré bránia podnikaniu. Krajiny si musia uvedomiť, že nedostatok kapitálu, ktorý by mal byť k dispozícii na zakladanie nových podnikov, je bariérou pre rast. Európa by mala byť aj atraktívnym miestom pre investície“, zdôraznil T. Malatinský. Minister ďalej pripomenul nutnosť zlepšiť energetickú efektívnosť a znižovanie energetickej spotreby na Slovensku ako aj snahu vlády SR zabrániť rastu nezamestnanosti. „Slovensko má slabú kúpnu silu domácností. Tá je navyše ovplyvnená mierou nezamestnanosti a mzdovým vývojom, ktorý súvisí s poklesom tempa rastu ekonomiky. Preto budeme hľadať nové cesty pre tvorbu vhodných podmienok pre podnikanie a rast zamestnanosti, nielen na úrovni štátu, ale aj v rámci spolupráce krajín Vyšegrádskej 4-ky. Len intenzívnou spoluprácou môžeme zachovať a rozvíjať hospodársky rast a zamestnanosť nielen v stredoeurópskom ekonomickom priestore, ale aj v celej únii. Našou snahou je silná a konkurencieschopná EÚ“, uzavrel minister T. Malatinský.
Počas podujatia budú experti diskutovať otázky hospodárskeho rastu, budúcnosť eurozóny, globalizácia, energeticko-klimatická politika a úlohy Strednej Európy. Tematický okruh zahŕňa aj najdôležitejšie otázky vývoja takých oblastí ako sú: financie, baníctvo, samospráva a regionálna politika, energetika, doprava, stavebníctvo a nehnuteľnosti, automobilový priemysel a inovácie.

Po otvorení kongresu sa uskutočnilo aj neformálne stretnutie ministrov hospodárstva strednej Európy kde sa diskutovalo o ekonomických následkoch návrhu smernice EK o tabakových výrobkov. Návrh smernice výrazným spôsobom sprísňuje doterajší režim a bude znamenať značné zaťaženie pre podnikateľské subjekty. Druhou diskutovanou témou boli výzvy automobilového priemyslu v Strednej Európe. Slovensko je vedúcou európskou krajinou v produkcii automobilov. Na Slovensku bolo v roku 2012 celkovo vyrobených 926 555 automobilov. To v porovnaní s predchádzajúcim rokom znamená nárast až o takmer 45 percent. Na základe toho sa Slovensko môže pochváliť dôležitým prvenstvom, ktoré sa týka počtu vyrobených automobilov na obyvateľa. Podľa údajov ZAP SR sa v roku 2012 na Slovensku vyrobilo 171 automobilov na tisíc obyvateľov. (Pre porovnanie v roku 2011 bolo na Slovensku takto vyrobených 118 automobilov). Pritom priemer Európskej únie je 38 automobilov na tisíc obyvateľov. Automobilový priemysel patrí k pilierom slovenskej ekonomiky. Dokazuje to aj skutočnosť, že sa podieľa na celkových tržbách slovenského priemyslu až 41 percentami. Slovenské automobilky zároveň patria aj medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V roku 2012 tu pracovalo viac ako 74 000 zamestnancov, čo je v porovnaní s rokom 2011 nárast o 3,5 percenta. V uplynulom roku prišlo aj k posilneniu siete subdodávateľov automobilového priemyslu. Na Slovensku je v súčasnosti 274 spoločností, ktoré dodávajú komponenty a materiál pre výrobcov automobilov. Slovensko preto víta a plne podporuje všetky aktivity v oblasti automobilovej výroby a jej ekologizácie so zámerom vybudovania environmentálne priaznivejšej ekonomiky a výroby nových ekologických vozidiel.


Stanislav Jurikovič
hovorca ministra hospodárstva SR
 

Vyberte región